I romjulen ble det kjent at gamle Øygarden kommune brukte 70,8 millioner kroner på en konsulentavtale de opprinnelig lyste ut til ti millioner kroner.

– Hadde den gamle kommunen vært åpen om at oppdraget kunne være så stort, kunne det ført til lavere priser eller bedre produkter, sier Lars Sørgard, direktør i konkurransetilsynet.

I romjulen sa Malin Arve ved NHH at dersom de potensielle leverandørene hadde visst at kontrakten var verdt langt mer enn ti millioner kroner, kunne gamlekommunen fått inn flere og andre tilbud. Konkurransedirektøren mener altså det samme.

– Kunne fått bedre tilbud

– Hva kan den gamle kommunen ha gått glipp av?

– Det får vi aldri vite sikkert. Kanskje kunne kommunen fått de som vant til å strekke seg lenger, kanskje kunne en ny og interessant aktør kommet inn. Poenget med anbudsreglene er å utløse konkurransemekanismene som gjør at du får tak i priser og tilbud du ellers ikke ville fått, sier Sørgard, og legger til:

– Det var ingen reell konkurranse som det var potensiale for, slik jeg tolker saken.

Han forklarer videre at grunnen til at vi har regler for offentlige anbud er for å gå vekk fra gamle dager, der vennskap og kontakter kunne være med på å bestemme hvem som fikk utføre oppdrag.

– Det er på lang sikt en dårlig løsning. Vi har dette systemet nettopp for at det skal være mulig for alle, også nye, å komme med tilbud.

– Gamle Øygarden er ikke unik

«Hvert år er det mellom 500 og 600 milliarder NOK i offentlige anskaffelser. Små prosentvise besparelser kan gi store absolutte gevinster i kroner og øre for fellesskapets kasse», skrev Sørgard i et leserinnlegg i fjor vinter, da det stormet rundt rammeavtalen som ble brukt på Fjordparken, grunnarbeid og vegvedlikehold.

– Hvordan kommer gamle Øygarden kommune ut sammenliknet med andre offentlige instanser?

– Det er vanskelig å si. Da jeg skrev kronikken i fjor, var det mange offentlige etater som ikke fulgte reglene, som politiet, bompengeselskapene Ferde og Fjellinjen og utenriksdepartementet. Det var også eksempler på mer alvorlige brudd, som korrupsjon og uheldig kontakt med leverandører. Så gamle Øygarden kommune skiller seg ikke ut, men det er ingen unnskyldning det heller, sier Sørgard.