Hvilken Steven Spielberg-film er din favoritt? Vår faste filmanmelder har laget sin topp ti-liste.

Haisommer

1. JAWS (1975)

Steven Spielberg var en relativt ukjent Hollywood-regissør helt frem til han kom over en forslitt utgave av Peter Benchleys røverroman Jaws (Haisommer) om en hvithai som terroriserer turister. I den lille koselige småbyen Amity Islands i Massachusetts er badesesongen i gang, men det lurer farer under vannet. En skremmende hvithai dukker opp og spolerer idyllen... «Haisommer» er popcorn-versjonen av Moby Dick, og artig nok er også her dramaturgisk inspirasjon fra Ibsens «En folkefiende». Haien satte sin støkk i alle; folk over hele verden var livredde for å bade i årevis etterpå.Soundtracket til John Williams er blant filmhistoriens beste: med kun to akkorder skaper han uhygge. «Haisommer» regnes som prototypen på en blockbuster fra Hollywood.

Schindler's List.jpg

2. SCHINDLER' S LIST (1993)

Dette er ifølge Spielbergs selv hans viktigste og mest personlige film, og han tar innover seg sin jødiske arv. Handlingen er satt til Krakow i Polen, hvor den jødiske ghettoen ryddes av nazistene i 1942, og jødene sendes til nærliggende konsentrasjonsleirer. Den tyske fabrikkeieren Oscar Schindler ansetter jødiske fanger, og han blir sjokkert over hva han ser nazistene gjøre mot jødene og setter seg fore å redde flest mulig av dem fra den sikre død i Auschwitz... Den onde kommandanten i leiren Płaszów, Amon Goeth (glimrende spilt av Ralph Fiennes), er blant filmhistoriens mest fascinerende bad guys. Så og si hele filmen er skutt i svart-hvitt, bortsett fra b.la.. en scene med en liten pike i rød kjole.

Indiana Jones.jpg

3. INDIANA JONES: RAIDERS OF THE LOST ARK (1981)

Indiana Jones var min store helt i ungdomsskolen — arkeolog, actionhelt, eventyrer, kvinnebedårer, skinnjakkekledd skattejeger og alltid med et smil på lur. Ifølge legenden ønsket Spielberg å regissere en James Bond-film, men fikk ikke lov av produsentene. Sammen med sin venn George Lucas skapte Spielberg sin egen «Bond», en mer kompleks person. I første film reiser Indy (Harrison Ford) til Egypt for å finne den bibelske skatten, Arken, men nazistene er også på jakt etter den samme skatten: visstnok kan den gjøre en arme totalt uovervinnelig. Da jeg intervjuet John-Rhys Davies, som spiller Indiana Jones' sidekick Sallah, fortalte han at å bli instruert av Spielberg var «som å jobbe med en ung Mozart, full av lekne og spennende ideer».

AI.jpg

4. A.I. (2001)

Spielbergs visjon om fremtidige roboter, som også er programmert med følelser, var noe helt nytt og banebrytende da den kom. I fremtiden er det mulig for familier å adoptere robot-barn, men hva skjer om de ikke lenger vil ha sitt kunstige barn og kaster den ut av sitt hjem? Faktisk var det selveste Stanley Kubrick som opprinnelig jobbet med denne filmatiseringen, men han ga oppgaven videre til Spielberg, siden han er såpass effektiv regissør. Interessant nok starter filmen i kjølig Kubrick-stil og blir gradvis mer og mer Spielbergs. Noe som kler historien helt perfekt. Sjangeren en unik hybrid av fabel og science fiction. Slutten fikk meg faktisk til å felle en tåre i kinomørket...

jurassic.jpg

4. JURASSIC PARK (1993)

Faktisk jobbet Spielberg på Jurassic Park parallelt med Schindlers Liste, og filmen er så diametralt forskjellig som tenkes kan. Dette er en oppdatert versjon av Frankenstein, hvor mennesker leker Gud og tukler med naturen, slik at urtidens monstre, blir gjenopplivet — med de katastrofale følger det får. Den eksentriske milliardæren John Hammond bygger Jura-parken på en øde øy ved Costa Rica. Her er noen prangende spektakulære scener med langhalsede dinosaurer, angripende Tyrannosaurus Rex og utspekulerte velociraptorer på jakt etter småbarn på et kjøkken.

E.T.

6. E.T. (1982)

Elliott (Henry Thomas) er 10 år gammel, og han ønsker seg en god venn som forstår ham.Foreldrene er fraskilt og han bor sammen med mora og lillesøsteren Gertie og storebror Michael. En dag dukker det opp en usedvanlig skapning fra verdensrommet, som er på Jorden for å samle inn eksotiske planter. Det knyttes et unikt bånd mellom Elliott og det vennligsinnede romvesenet. E.T. ser ut som en skrøpelig liten nisse, men har paranormale evner og visse likhetstrekk med Jesus.E.T er en perfekt barnefilm som både byr på magi både visuelt og dramaturgisk, den tar barns følelser på alvor og demonstrerer betydningen av vennskap. Spielberg har selv uttalt at «E.T. var hans måte å bearbeide sine egne foreldre sin skilsmisse på».

Redd menig Ryan.jpg

7. SAVING PRIVATE RYAN (1998)

En amerikansk infanteritropp under det allierte felttoget i Normandie 1944, ledet av kaptein Miller (Tom Hanks), får i oppdrag å hente ut fallskjermsoldaten Ryan i sikkerhet. Alle hans tre brødre er drept i kamphandlinger med tyskerne, og i Midvesten sitter hans stakkars mor og sørger. Handlingen handler i bunn og grunn om amerikanske grunnverdier, og verdien av et individs liv midt opp i et kaos av vold og blod. Åpningsscenen på Omaha Beach under D-dagen 6. juni 1944 er blant filmhistoriens sterkeste krigsscener, og dessverre kommer aldri filmen på samme nivå igjen. Omaha Beach-scenen varer i 25 minutter og Spielberg bombarderer seeren med alt han kan av filmatiske tricks for å få seeren til å føle krigen på kroppen. Her er bl.a. en genial scene hvor kaptein Miller mister hørselen og hvor lyden av stillhet er overveldende.

Munich

8. MUNICH (2006)

Dette er sannsynligvis Spielbergs mest politiske film, ettersom han på langt vei kritiserer Israel for den politikken de fører. Utgangspunktet er PLOs terroraksjon under OL i München 1972, hvor elleve israelske idrettsutøvere blir kaldblodig drept. Statsminister Golda Meir og Mossad setter inn alle ressurser, og det blir elitesoldaten Avner Hofman (Eric Bana) som får i oppdrag å lokalisere og likvidere gjerningsmennene i Europa. 1970-tallets koloritt er autentisk gjengitt. Filmen er også en interessant studie i krevende etterretningsarbeid og Spielberg bruker kreative regi-løsninger for å få frem gode poeng, som kontrasten mellom voldens meningsløshet og erotiske lengsler.

Empire of the Sun.jpg

9. EMPIRE OF THE SUN (1987)

Vi befinner oss i Shanghai like før krigen mot Japan sent på 1930-tallet. En velstående britisk diplomat-familie har alt de trenger, 11-år gamle Jim synger i kor og drømmer om å bli jagerpilot. Når japanerne angriper blir livet til familien snudd på hodet og Jim blir sendt til japansk interneringsleir sammen med andre vestlige fanger. Tilværelsen i fangeleiren er godt skildret, men dypest sett handler det om tapt uskyld. Her er også poetiske scener av guttungens drøm om å bli kampflyger. Dette er walisiske Christian Bale, som senere har blitt en meget kapabel skuespiller, sin debutfilm. Man aner et stort talent allerede her. Trivia: Dette er den første Hollywood-filmen som ble skutt i Kina siden 1930-tallet og Spielberg brukte hundrevis av kinesiske statister.

War of the Worlds

10. WAR OF THE WORLDS (2005)

Denne påkostede science fiction-filmen er en av få remakes som Spielberg har regissert i sin karriere. Handlingen til H.G. Wells er modernisert og krydret med metaforer og spennende symbolikk. Mannevonde aliens angriper Jorden og setter i gang en utryddelseskrig mot menneskene. I sentrum står en tobarnsfamilie som flykter fra invasjonsmakten. Her er referansen til både 911 og Holocaust. Første timen er nesten helt perfekt laget, men det taper seg kraftig i siste halvparten, hvor Spielberg går for lettvinte løsninger og sentimentale klisjeer. Uansett er filmen absolutt severdig for sine mange spektakulære scener.